Базовий компонент дошкільної освіти в Україні
Базовий компонент дошкільної освіти, що є Державним стандартом дошкільної освіти в Україні, затверджено, 12 січня 2021 року. Відповідний наказ розміщено на сайті Міністерства освіти і науки України. Нова редакція документа дозволить продовжити реформу дошкільної освіти з урахуванням наступності між закладом дошкільної освіти та загальної середньої освіти.
«Дошкільна освіта є невід’ємним складником та першим рівнем у системі освіти – стартовою платформою особистісного розвитку дитини. Затверджений стандарт забезпечить підвищення якості дошкільної освіти в Україні та приведення її до відповідності міжнародним стандартам. В основу документа покладено ідеї гуманістичної педагогіки, патріотичного та громадянського виховання та солідарної відповідальності держави, громади, родини, фахівців педагогічної освіти й інших професій, причетних до піклування, догляду та розвитку дітей дошкільного віку», – зазначив Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет.
Вимоги до обов’язкових результатів навчання та компетентностей дошкільнят визначено за такими освітніми напрямами:
- особистість дитини;
- дитина в сенсорно-пізнавальному просторі;
- дитина в природному довкіллі;
- гра дитини;
- дитина в соціумі;
- мовлення дитини;
- дитина у світі мистецтва.
Виконання вимог Стандарту забезпечується з урахуванням задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних психічних і фізичних можливостей у найбільш оптимальній для кожної дитини формі.
Державний стандарт дошкільної освіти це взаємозв’язок між цінностями дошкільної освіти, напрямами освіти (змістом), процесом формування досвіду дитини в різних видах діяльності, що забезпечують освітній результат – компетентність дитини старшого дошкільного віку, а також умови, за яких ці компетентності можуть бути досягнуті.
Оновлений документ заснований на компетентнісному підході, як і Державний стандарт початкової освіти.
Ключові компетентності Базового компонента дошкільної освіти продовжуються в Держстандарті початкової освіти за окремими освітніми галузями. Наприклад, освітні напрями «Дитина в природному довкіллі» та «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» продовжуються математичною та природничою освітніми галузями, а «Дитина у світі мистецтва» – мистецькою та технологічною.
Наступність між дошкільною та початковою освітою простежується й через формування наскрізних умінь, що є спільними для дошкільної та початкової освіти: виявляти творчість та ініціативність, керувати емоціями, висловлювати та обґрунтовувати власну думку, критично мислити, ухвалювати рішення, розв’язувати проблеми та співпрацювати в колективі.
Громадське обговорення проєкту Базового компонента дошкільної освіти відбувалося з 10 до 26 листопада 2020 року. За цей період надійшло 27 звернень із пропозиціями щодо змісту проєкту, з урахуванням яких було внесено зміни до структури Стандарту, доопрацьовано зміст освітніх напрямів, удосконалено вступну частину та умови реалізації Стандарту. Колегія Міністерства освіти і науки України схвалила нову редакцію Базового компонента дошкільної освіти 21 грудня 2020 року.
Базовий компонент дошкільної освіти – це ще один крок для забезпечення рівного доступу до якісного дошкілля в Україні.
Наказ МОН про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (нова редакція)
Презентація «Базового компонента дошкільної освіти» (нова редакція)
Методичні рекомендації до оновленого Базового компонента дошкільної освіти
Типова програма підвищення кваліфікації педагогічних працівників щодо впровадження оновленого Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти)
Цифрове видавництво MCFR пошиює інфрмацію про Базовий компнент дошкільної освіти у новій редакції
Створено електронну книжку «Базовий компонент дошкільної освіти. Нова редакція та поради для організації освітнього процесу» в е-журналі «Практика управління дошкільним закладом».
У е-книжці Базовий компонент дошкільної освіти подано у зручному інтерактивному форматі, у вільному доступі. За безплатним демодоступом доступні всі публікації з порадами практиків та науковців.
Публікації в журналі «Вихователь-методист дошкільного закладу» № 2 2021 р.:
- «Державний стандарт: аналізуємо зміни». Автори: С. Нерянова, Н. Гавриш, Т. Піроженко;
- відповіді на запитання, які ставили авторам Стандарту під час громадського обговорення;
- «Оновлений Базовий компонент дошкільної освіти: що взяти до уваги»;
- настанови від авторів щодо реалізації Стандарту.
Публікація в журналі «Практика управління дошкільним закладом» № 1 2021 р.: «Нова редакція Базового компонента дошкільної освіти: вивчаємо за п’ять хвилин»
Заплановано вебінар «Новий Базовий компонент дошкільної освіти — нові перспективи» на 16.03.2021. Лектори: Н. Гавриш, Т.Піроженко.
Про оновлений Базовий компонент дошкільної освіти — у журналі «Дошкільне виховання»
Всеукраїнський науково-методичний журнал для педагогів і батьків «Дошкільне виховання» започаткував серію тематичних випусків, присвячених вивченню всіх освітніх напрямів оновленого Базового компонента дошкільної освіти. Щономера — роз’яснення розробників документа і практичні матеріали для впровадження новацій в освітній процес ЗДО.
Публікації у відкритому доступі
- «Досягнення та перспективи розвитку дошкільної освіти. Робота з оновлення Базового компонента дошкільної освіти». Авторки — Світлана Нерянова та Олена Швачова: dv.in.ua/2021-1/p3
- «Дитина у світі мистецтва. Впроваджуємо Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція)». Авторка — Олена Половіна: dv.in.ua/2021-2/p3
- «Дитина в соціумі. Впроваджуємо Базовий компонент дошкільної освіти». Авторка — Ольга Косенчук. (Дошкільне виховання)
- «Мистецька освіта дітей. Традиції та інновації в оновленому БКДО». Авторка — Антоніна Шевчук. (Дошкільне виховання)
- «Мовлення дитини. Впроваджуємо Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція)». Авторка — Наталія Гавриш. (Дошкільне виховання)
- «Формування навичок рефлексії у дітей: ранкова зустріч «Мистецький досвід». Авторка — Антоніна Шевчук. (Музичний керівник)